10 kroków by założyć i rozwinąć własny biznes
Biznes, biznes, biznes, jak go rozwinąć metodą Kaizen?
Często pytacie mnie, jak rozwinąć własny biznes? Pytanie jest na tyle obszerne, że każdy przedsiębiorca znalazłby na nie inną odpowiedź. Poniżej opiszę moje subiektywne rady, jak rozwinąć swój biznes. Jeśli temat Cię interesuje, przeczytaj te kilka punktów. Jeśli nie, przejdź od razu do kolejnego rozdziału.
Swoją przygodę z biznesem rozpoczęłam w wieku 21 lat. Wiem, co to znaczy dokładać do własnego biznesu, pracować po 12 godzin dziennie i ledwo wiązać koniec z końcem. Choć wielu z was „podziwia” przedsiębiorców, zachęcam przed założeniem własnej działalności do refleksji i przeanalizowania „najgorszej i najlepszej ścieżki wydarzeń”. Broń Boże, nie chcę Cię zniechęcić, jednak pamiętaj, że przetrwają najsilniejsi i w biznesie trzeba mieć „twardy tyłek” i być asertywnym.
Poniżej spisałam 10 kroków, które przychodzą mi na myśl, kiedy myślę o rozwoju własnej firmy. Jest to subiektywna odpowiedź. To, co jest dobre dla mnie, nie zawsze może być dobre dla Ciebie. Mam jednak nadzieję, że te informacje będą dla Ciebie inspiracją:
1. Przede wszystkim zacznij małymi krokami.
Nic z dnia na dzień się nie wydarzy. Tak jak każdy budynek zawsze stawiamy od fundamentów i dopiero potem dobieramy odpowiednie cegły itd. Zacznij zatem małymi krokami; zrób to, co możesz z tym, co masz, ale pamiętaj o zasadzie efektywności, o zasadzie Pareto, 20% czynności, które wykonujesz gwarantuje ci 80% rezultatu. Skup się zatem na tym, co daje najwięcej efektów.
2. Zacznij budować biznes na stabilnym i mocnym fundamencie.
Twoim fundamentem jesteś Ty sama, twoje przekonania, możliwości, umiejętności, wiedza. Pamiętaj, aby najpierw zbudować siebie, a dopiero potem na tej stabilnej podstawie budować biznes. To Ty jesteś głównodowodzącym, dlatego niebywale istotne jest, abyś wierzył w siebie, miał do siebie zaufanie i pewność, że to, co robisz jest dobre, służy innym ludziom. Działaj na własną korzyść, efektywnie zarządzając sobą w czasie. Przykro mi, kiedy widzę ludzi tak bardzo chcących osiągnąć jakiś cel, a sabotujących się wewnętrznie. Często jesteśmy dla siebie najgorszym przyjacielem, rzucamy sobie kłody pod nogi. Dlaczego tak się dzieje? Czemu sobie nie ufamy?
Buduj swoją pewność siebie każdego dnia, ponieważ jest to fundament, na którym będziesz stawiał swój budynek. A każda, nawet najlepiej wykonana budowla z najdroższych cegieł runie, kiedy będzie miała słabe fundamenty.
3. Delegowanie. Nie staraj się robić wszystkiego sam, bo nie dasz rady.
Jest tylu ludzi na świecie, którzy są ekspertami w dziedzinach, których my nie znamy, a które mogą nam bardzo pomóc w rozwoju naszego biznesu. Zacznij więc delegować i korzystać z wiedzy ludzi, którzy są mądrzejsi od Ciebie, a nie z tych, którzy mają tanie usługi i sami do końca nie wiedzą, co mają robić. Skup się na jakości i korzystaj z umiejętności ludzi, którzy mają doświadczenie i efekty w dziedzinie, którą Ty dopiero rozwijasz. Jeżeli zależy ci na rozpowszechnieniu swoich działań w Internecie, w marketingu internetowym skorzystaj z rad tych, którzy nie tylko mają duże doświadczenie, ale przede wszystkim mają klientów – ludzi, którzy ich obserwują i śledzą ich poczynania w sieci.
4. Modeluj strategię najskuteczniejszych ludzi swojej branży.
Raz jeszcze powtarzam – nie musisz wszystkiego robić sam. Jest wiele ludzi, którzy wykonują podobny do Twojego zawód, czerp więc z ich rad i wskazówek. Zwróć uwagę na to, co i jak robią i zastanów się, jak możesz to przełożyć to na swoje działania.
5. Poproś o wskazówki innych ludzi.
Znajdź trzy osoby w Twojej branży, które Cię inspirują, które zaszły dużo dalej od Ciebie. Osoby, które rozwinęły biznes podobny do Twojego, ale w innym miejscu, mają inną bazę klientów, czyli nie są Twoją konkurencją. Warto takie osoby zaprosić na kawę i poprosić o wskazówki. Zapytaj, jakie błędy popełniali, aby nie robić tego samego. Wszyscy jesteśmy po to, by się wspierać, by pomagać sobie, więc szukaj ludzi, przy których rośniesz i stajesz się lepszym sobą z wczoraj. Konkuruj jedynie z sobą samym, aby być lepszym człowiekiem.
6. Zyskaj jak najwięcej wiedzy.
Dowiedz się możliwie najwięcej o Twojej branży, o jej zagrożeniach, możliwościach, o tym, ile czasu może zająć dojście do sukcesu, nie poddawaj się. To zawsze wymaga czasu, nic samo się nie wydarzy.
Korzystaj ze szkoleń, warsztatów i konsultacji z ekspertami branży. Jeśli interesuje Cię wiedza o Kaizen, skorzystaj z książki “Kaizen. Małymi krokami do efektywności w życiu i w biznesie” Zamów ją w wersji Ebook lub drukowanej klikając tutaj. 100% zysków ze sprzedaży przekazujemy na cele statutowe fundacji Motiwator.
7. Znajdź ludzi, przy których będziesz się rozwijać.
Najlepiej znajdź grupę osób, w której wzajemnie pomożecie sobie odnieść sukces. Korzystaj z rad mentorów. Jak bardzo jest to ważne, zademonstruję Ci na przykładzie pewnej historii. Historii o fryzjerze, który w małym miasteczku od 15 lat miał swój salon fryzjerski i strzygł mężczyzn za 50 zł. Mężczyzna bardzo przykładał się do swojej pracy, klienci go uwielbiali, każdemu poświęcał możliwie najwięcej czasu. Nagle w tym miasteczku dokładnie naprzeciwko niego otworzył się drugi salon z wielkim szyldem „Strzeżemy za 25 zł”. Właściciel pierwszego salonu nie chciał się załamać, dlatego postanowił skorzystać ze wsparcia trenera biznesu, którego polecili mu znajomi. Trener biznesu powiedział, że powie mu, w jaki sposób zyska zdecydowanie więcej klientów, o ile zapłaci za usługę 1000 zł. Zrozpaczony fryzjer wzruszył ramionami stwierdziwszy, że nie ma takiej kwoty do wydania, więc trener biznesu zaproponował poradę bez żadnych opłat, jednak jeśli jego rada zadziała fryzjer zapłaci 1500 zł. Zadowolony fryzjer nie zastanawiał się długo i zgodził się. Trener biznesu szepnął mu coś do ucha i wyszedł. Fryzjer zrealizował polecenia trenera biznesu i kilka dni później jego sprzedaż poszybowała w górę.
Co takiego powiedział mu trener? Doradził mu, aby zrobił większy od konkurencyjnego szyld z napisem „Poprawiam po strzyżeniu za 25 zł”. Jaki z tego morał? Zastanów się, czy to, co robisz, służy innym, czy rozwiązujesz ludzkie problemy i czy spełniasz potrzeby innych. Każdy biznes oparty o chęć wspierania i pomagania innym ludziom może odnieść sukces.
8. Wprowadź codzienne rytuały, czyli pytania i wnioski z każdego dnia.
Zawsze rano dziękuj za to, co już masz. Potem zastanów się, jaką małą rzecz możesz zrobić dzisiaj, aby zrealizować swój cel? Na czym powinnaś się skupić, aby osiągnąć jeszcze więcej niż się spodziewałaś? Jakie wnioski wyciągasz z ostatniego tygodnia? Każdego dnia wieczorem spisuj też wnioski na temat tego, czego nauczył Cię dany dzień, czego już nie robić, a co należy poprawić. Wprowadź także 10 zasad Kaizen do codziennych rytuałów, czytaj je każdego dnia i zastanów się, w jaki sposób możesz wprowadzić te wskazówki do swojej działalności.
9. Minimalizm. Usuń wszystko, co Ci nie służy.
Kieruj się zasadą – mniej znaczy więcej. Miej mniej znajomych, ale bardziej wartościowych. Krótszy czas pracy, ale lepszej jakościowo. Mniej paplaniny i owijania w bawełnę, a więcej konkretnych wniosków i działań.
10. Ostatni punkt to cierpliwość.
Każdy rybak wychodząc łowić ryby zarzuca wędkę i cierpliwie czeka. Myślisz, że złowiłby cokolwiek, gdyby co 5 minut sprawdzał swój haczyk? Myślisz, że rolnik siejąc ziarno, co 5 minut sprawdza, czy już zaczęło kiełkować? Myśl, planuj, działaj, cierpliwie czekaj.
Mam nadzieję, że w tych kilku krokach znalazłaś coś dla siebie. Pamiętaj – działaj, bo nic działania nie zastąpi.
Jednak oprócz wyznaczania celów chciałabym, żebyś uświadomiła sobie, że warto je także realizować!
Jak to zrobić? Cele możesz realizować na różne sposoby. Przedstawiam Ci tutaj metodę, która pomogła ułożyć i udoskonalić moje życie na każdej płaszczyźnie – jest nią metoda małych kroków KAIZEN.
Wpis ten pochodzi z fragmentu książki “Kaizen. Małymi krokami do efektywności w życiu i w biznesie”
Zamów ją w wersji Ebook lub drukowanej klikając tutaj. 100% zysków ze sprzedaży przekazujemy na cele statutowe fundacji Motiwator.
Chcesz konkretne wskazówki na rozwój Twojego biznesu? Skorzystaj z pomocy kursu online:
Ten kurs pomoże Ci oszczędzić czas, zminimalizować konsekwencje związane z popełnianymi przez przedsiębiorców błędami, oraz zarabiać godne Ciebie pieniądze. Nauczę Cię taktyk, strategii i metod, których użyłam, aby zbudować w szybkim czasie biznes, który pokochały przedsiębiorcze Polki. Biznes, który pomógł wielu innym firmom zupełnie zmienić ich wyniki.
DOWIESZ SIĘ:
Jak rozwinąć swój biznes tworząc silną i wpływową markę?
Jak zwiększyć swoją wartość na rynku i zarabiać więcej?
Jakie błędy w kreowaniu swojej marki popełniamy najczęściej i jak ich uniknąć?
To szkolenie pomoże Ci oszczędzić czas, wyeliminować najczęściej popełniane błędy w budowaniu marki osobistej oraz zarabiać godne Ciebie pieniądze.
To niezawodna formuła, dzięki której zwiększysz poczucie własnej wartości a przede wszystkim swoje zarobki: Kurs online “Formuła budowania marki osobistej w 6 krokach metodą Kaizen”. 8 filmów + skrypt szkoleniowy w PDF
Tag:-Jak uzyskać dofinansowanie na prowadzenie działalności?, -Jak założyć firmę?, -Jak założyć Start Up?, -jak zarejestrować działalność gospodarczą, -Jaką firmę otworzyć?, -strategia firmy przykład, -szkolenie autoprezentacja, -zakładanie działalności gospodarczej krok po kroku, biznes, biznes metodą kaizen, inkubator przedsiębiorczości, jak rozwinąć biznes, marka osobista, personal branding, pomysł na biznes, przywództwo, rekin biznesu, wypalenie zawodowe