5 cech dobrego lidera, czyli jak zwiększyć zaangażowanie pracowników, korzystając z japońskiej metody Kaizen?
Japonia podziwiana jest za doskonale zorganizowane społeczeństwo, które po zakończeniu wojny zmieniło całkowicie swoją filozofię. Produkty japońskiego przemysłu podbiły niemal cały świat. W czym tkwi tajemnica sukcesu?
Składowych jest wiele: pracowitość, dążenie do doskonałości i umiejętność pracy w zespole. Jest też coś, co stanowi siłę napędu dla tych procesów – to Kaizen, filozofia, której japońscy producenci zawdzięczają swoje zwycięstwo. Stosują ją największe firmy motoryzacyjne z Kraju Kwitnącej Wiśni, takie jak Toyota, Honda czy Mazda, jak również znani producenci elektroniki, np. Sony.
Myślą przewodnią Kaizen jest ciągłe ulepszanie życia we wszelkich aspektach. To przede wszystkim nieustanna poprawa wydajności, maksymalna eliminacja marnotrawstwa oraz skuteczne rozwiązywanie wszelkich problemów. To nie tylko sposób myślenia i zarządzania, ale także odpowiednia metoda komunikowania się.
Liderzy Kaizen w firmach wpływają na optymalizację działań pracowników, zwiększają ich motywację i zaangażowanie w pracę.
Liderem nazywa się osobę, która formalnie zarządza grupą ludzi (kierownik, brygadzista, mistrz czy po prostu szef), ale również doświadczonych operatorów, którzy np. w momencie szkolenia biorą odpowiedzialność za uczonego pracownika. Liderzy motywują swoich pracowników, wpływają na zwiększenie ich zaangażowania do pracy oraz chęci działania.
Wprowadzając Kaizen do firmy, musisz pamiętać, aby wybrać odpowiednie osoby do zarządzania grupą ludzi, które będą potrafiły motywować pracowników, wpływać na ich zaangażowanie.
Teraz przedstawię Ci pięć cech, które wg Kaizen powinien posiadać dobry lider.
Dobry lider to osoba, która zarządza doskonale samym sobą oraz wpływa na usprawnienie pracy innych. Posiada wiedzę o swojej pracy i pracy innych, o odpowiedzialności pracy, potrafi instruować i szkolić personel, posiada umiejętność doskonalenia metod pracy oraz przywództwa.
- Wiedza o pracy
- Wiedza o odpowiedzialności
- Umiejętność instruowania
- Umiejętność doskonalenia Metod Pracy
- Umiejętność przywództwa
Przyjrzyjmy się bliżej tym cechom.
- Wiedza o pracy
W firmie dużą uwagę przywiązuje się do wiedzy na temat pracy. Wiedza o wykonywanej pracy jest unikatowa i różni się znacząco w zależności od tego, jaką pracę wykonuje przełożony. Dla przykładu: na linii produkcyjnej możemy wymienić wiedzę na temat używanych materiałów, maszyn oraz narzędzi wykorzystywanych w procesie produkcyjnym. Praca przy komputerze wymaga znajomości programów komputerowych, szybkości obsługi komputera itp. Tak samo w innych obszarach pracy – zawsze wymagana jest specjalistyczna wiedza, która umożliwia wykonywanie pracy w bardziej efektywny sposób. Każdego dnia jesteśmy zobligowani do rozwijania swojej wiedzy, nawet w rutynowej i powtarzalnej pracy. W końcu wedle koncepcji Kaizen ulepszanie nie ma końca. Za każdym razem będziemy potrzebować nowej wiedzy o pracy, kiedy zmieniamy produkowany wyrób na nowy, albo kiedy zmieniamy nasze metody produkcji.
- Wiedza o odpowiedzialności
Dobry przełożony posiada wiedzę o zakresie swojej odpowiedzialności. Konieczna jest znajomość polityki firmy, zasad panujących w firmie, wartości, jaką ma ta firma, zasad bezpieczeństwa, planów produkcji, planu sprzedaży oraz strategii sprzedażowej.
Obowiązki przełożonych są różne dla każdego przedsiębiorstwa, dlatego potrzebna jest inna wiedza dla każdego obszaru. Każdy przełożony musi w pełni zrozumieć swoje obowiązki i uprawnienia.
- Umiejętność instruowania
Umiejętność instruowania, czyli nauczania i pokazywania innym pracownikom, w jaki sposób mają działać jest kluczowa. Lider pomaga szkolić pracowników tak, aby mogli szybko zyskać efekty i rozwinąć samodzielną pracę na danym stanowisku. Kiedy przyswoimy tę umiejętność, będziemy mogli pomóc zredukować liczbę braków i poprawek. Możemy nawet pomóc zmniejszyć liczbę wypadków oraz uszkodzeń wyposażenia i narzędzi. Warto skonstruować w firmie specjalne listy kontrolne oraz listy, w jaki sposób instruować pracowników. Każdy pracownik na poszczególnym stanowisku ma wtedy dokładnie wypisaną listę zadań, które należy zrobić oraz listę, w jaki sposób instruować innych pracowników do wykonywania właśnie tej pracy. Pracownicy powinni raz na kwartał przechodzić szkolenie instruowania pracowników, które jest częścią programu TWI.
- Umiejętność doskonalenia metod pracy
Dzięki tej umiejętności pracownicy firmy dzielą swoją pracę na małe elementy i analizują je w detalach. Dzięki tej analizie mają możliwość udoskonalenia swojej pracy przez eliminację, połączenie, zmodyfikowanie albo po prostu uproszczenie poszczególnych czynności. Dzięki ciągłemu stosowaniu tej umiejętności, pracownicy lepiej wykorzystują zasoby ludzkie, zasoby maszyn oraz materiałów, a w konsekwencji zwiększają produktywność i poprawiają jakość produktów i usług.
- Umiejętność przywództwa
Dzięki tej umiejętności pracownicy firmy mogą utrzymać dobre relacje z pracownikami. Są oni świadomi faktu, iż są wzorcem i pracownicy naśladują ich działania. Ta umiejętność pozwala przełożonym uzyskiwać lepszą komunikację i lepiej współpracować z pracownikami. W konsekwencji zwiększa efektywność pracy. Wyniki pracy przełożonych w dużej mierze zależą od wydajności ich pracowników. Dobra współpraca i komunikacja z podwładnymi to sprawy kluczowej wagi.
Jakie jeszcze cechy powinien mieć dobry lider?
Jak wzbudzać autorytet, budować silną markę osobistą i być liderką w swojej branży?
Koniecznie weź udział w kursie online “Formuła budowania marki osobistej w 6 krokach metodą Kaizen“
Strategia Kaizen jest najważniejszą koncepcją japońskiego zarządzania. To klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii. Kaizen oznacza nieustanne doskonalenie dotyczące wszystkich pracowników. Od liderów najwyższego kierownictwa po pracowników liniowych.