5 zasad, które musisz wiedzieć, delegując zadania swoim pracownikom
Wyobraź sobie, że masz natłok zadań do wykonania. Jednak są to zadania, które wychodzą poza obowiązki pracowników i zlecasz je, bo ustaliłaś, że są pilne, ale nie wymagają Twojego czasu. Jak delegować?
- Przygotuj plan i sama ustal, kto ma najlepsze zasoby, by zadanie wykonać najlepiej. Dzięki temu nie oddasz zadania na ostatnią chwilę. Miej cele dlugoterminowe swojej firmy. Wiedz ile chcesz sprzedać i zarobić.
- Komunikacja – mów jasno, czego oczekujesz, pokaż na przykładzie, przygotuj instrukcję lub zmotywuj do samodzielnego szukania rozwiązań. Upewnij się, że osoba na pewno zrozumiała. Korzystaj z narzędzi typu trello, wunderlist. Wytłumacz, dlaczego to zadanie jest ważne i jakie korzyści będą dla firmy, jeśli pracownik wykona je w odpowiednim czasie i w odpowiedniej jakości.
- Kontrola – to, że zlecasz zadanie, nie znaczy, że wyzbywasz się odpowiedzialności. To Twoja broszka, by dopilnować, by zadanie było wykonane na czas i dokładnie tak, jak ustaliliście. Jeśli tak się nie stało, nie jest to wina pracownika, tylko Twoja, bo źle wybrałaś pracownika, nie odpowiednio przygotowałaś go do zadania lub niejasno wytłumaczyłaś czego oczekujesz.
- Stawiaj deadliny – motywują i wprowadzają porządek. Jeśli w Twojej firmie wiele się dzieje i wymagasz dużo efektywności odlicz 20% od regularnego czasu. Jeśli zależy Ci na wykonaniu zadania, nawet jeśli pracownik poświęci na to więcej czasu, ale wiesz, że dzięki temu zrobi to dokładniej, daj mu więcej przestrzeni czasowej.
- Daj feedback – pochwal, pogratuluj, nie krytykuj. Krytyka demotywuje i nie wzmacnia. Nawet jeśli zadanie nie było wykonane idealnie, pochwal chociaż jakiś jeden element. Mało prawdopodobne, że pracownik specjalnie nie wykonał zadania, na pewno się starał, chciał, ale może było dla niego za ciężkie lub wpłynęło na to inne okoliczności. Jeśli zadanie nie zostało wykonane, bo masz leniwych pracowników, nieefektywnych lub nie są zaangażowani w pracę, to zastanów się, co ty, jako szef robiłaś do tej pory źle, że nie potrafiłaś zaszczepić w pracownikach odpowiedniej postawy. Jeśli nie wyrobił się czasowo, przegadaj, jak pracownik widzi to w przyszłości, co stanęło na przeszkodzie.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tym jak zwiększyć rozpoznawalność swojej marki weź udział w kursie online “Formuła budowania marki osobistej w 6 krokach metodą Kaizen“.