Czym jest marka osobista i jak właściwie ją budować?
Pamiętaj, że szczególnie na początku swojej działalności Twój biznes będzie mieć Twoją twarz, a co za tym idzie, także Twoją osobowość, sposób interakcji z innym ludźmi, firmami. Bez względu na to, jak dalej potoczą się Twoje biznesowe losy, musisz mieć świadomość, że tylko zbudowanie solidnych podstaw pozwoli wzrastać Twojej działalności. Poznałaś już te zasady, a teraz czas na budowanie świadomości o tym, jak będziesz tworzyć swoje najważniejsze i żywe logo, czyli Ciebie = Twój biznes.
Pracuję od 16 roku życia, czyli ponad 10 lat, ale nie dlatego, że musiałam, ale dlatego, że do pracy ktoś mnie zainspirował. Tą osobą był mój tata, który powiedział mi swego czasu piękne i niezwykle ważne słowa: „Anetko, mamusi i tatusia kiedyś zabraknie, musisz sobie radzić sama”. To ta niezależność rozbudziła we mnie przedsiębiorczość, chęć do pracy i działania, aby odnosić kolejne sukcesy, jak i ponosić porażki. Postaraj się więc wykorzystać dla własnych celów to, co Ci przekażę.
Czym właściwie jest marka osobista?
-
Opinią innych na nasz temat.
-
Opinią nas samych na nasz temat.
-
Tym, co mówią o nas ludzie, którzy nas nie znają – ich opinią na podstawie obserwacji nas samych lub naszych działań w Internecie.
-
Tym, co sami publikujemy na swój temat – zdjęcia, cytaty, teksty, które udostępniamy.
-
Naszym pakietem identyfikacji wizualnej:
– wizytówki,
– ubiór i wygląd,
– profile w social media,
– ludzie, z którymi przebywamy.
-
Wszystkim, co odróżnia nas od innych.
Usłyszałam kiedyś cytat, z którym nie potrafię się zgodzić.
„Sukces pochodzi z samoopakowania, a nie samodoskonalenia”.
Co za bzdury! Samoopakowania? Proszę Cię! Samodoskonalenie jest bardzo ważne. W Kaizen zasadą jest to, aby każdego dnia starać się być lepszym od samego siebie. Szkoda, że ludzie często wybierają opakowanie.
Przykładowo, jeżeli zależy Ci, aby schudnąć i zaczynasz szukać trenera personalnego, który pomoże Ci osiągnąć Twój cel – którego wybierzesz?
- Trenera, który ma świetnie zbudowane ciało, zdrowo się odżywia, praktykuje wszystko, co doradza swoim podopiecznym. Jego ciało jest dowodem na to, że jego rady działają.
- Trenera, który ma nadwagę. Je fast foody, ale zarzeka się, że wie, jak należy się odżywiać i ćwiczyć, by schudnąć.
- Trenera, który ma świetnie zbudowane ciało, dzięki zażywaniu odżywek kosztem swojego zdrowia.
Którą osobę wybierzesz, jeśli zechcesz zdrowo schudnąć?
Personal Branding – to strategia marketingowa inwestowania w budowanie reputacji i zwiększania swojej wartości na rynku pracy.
Autentyczna i świadomie budowana marka osobista:
- Wspiera wizerunek firmy i kreuje opinie na rynku – dlatego dobrze, aby była celowo tworzona. To, czego masz świadomość, możesz kontrolować, to, z czego nie zdajesz sobie sprawy, kontroluje Ciebie. Korzystaj z doświadczenia marek, które osiągnęły sukces. Jeśli współpracowałaś z taką firmą bądź osobą, mów o tym. Ludzie coraz częściej kupują opinie innych, ponieważ idąc za tłumem, rzadko zastanawiają się, czego naprawdę chcą.
Np. X % konsumentów wybrało Play, dlatego skorzystaj z Play.
Skoro ¾ społeczeństwa skorzystało, to ja też powinnam. Pamiętaj też, by sprawdzając konkurencję, wykorzystując jej pomysły i strategie, budować świadomie własną markę.
- Ułatwia pozyskanie nowych klientó
- Zwiększa zadowolenie współpracowników i inspiruje innych do działania.
- Przyczynia się do zwiększania zarobków
Nie wiem, czy zdajesz sobie sprawę, ale czy tego chcesz, czy nie, jesteś już marką osobistą. Na Twoją markę składa się firma i ludzie, którzy w niej pracują. Każdy Twój pracownik jest najlepszą wizytówką Twojej firmy, dlatego jeżeli nie jest tak efektywny, jakbyś tego oczekiwała, może to oznaczać, że coś jest nie tak albo z nim, albo z firmą, albo z Tobą. Często nie zdajemy sobie z tego sprawy. Mamy niekompetentnych pracowników i nie zastanawiamy się dlaczego. Zwalniamy ich, ale nowi wcale nie są lepsi. Dopiero z czasem okazuje się, że to nie sam pracownik był zły, ale to my także zawiedliśmy – w końcu ryba psuje się od głowy. Czemu tak się dzieje? Często wynika to z tego, że mamy nieadekwatne oczekiwania w stosunku do ludzi. I dlatego, jeszcze raz przypominam, komunikacja jest tak bardzo ważna.
Szukaj ludzi lepszych od siebie, ponieważ nie ma nic piękniejszego niż znalezienie osób, które mogą nam pomóc zbudować nasz sukces.
Marki przywołują na myśl konkretne emocje i skojarzenia. Z czym kojarzą Ci się te poniższe?
Volvo? BMW? Harley Davidson?
Volvo = bezpieczeństwo
BMW = pieniądze, biznes
Harley Davidson = dźwięk, niezależność
Wyobraź sobie czerwone porsche 911. Samochód z odkrytym dachem, za kierownicą mężczyzna po 30, dobrze zbudowany, ubrany w najlepsze marki, na ręce połyskuje drogi zegarek. Obok siedzi jego towarzyszka. Jak ona wygląda?
Czy na myśl przyszła Ci szczupła, niebieskooka 20-letnia blondynka ubrana w obcisłą, krótką sukienkę? Zapewne z ekstrawagancką markową torebką i oczywiście w szpilkach.
Teraz wyobraź sobie inną sytuację. Maluchem jedzie 70-letni pan. Jak wygląda kobieta siedząca obok niego?
Steve Jobs jest idealnym przykładem dobrze zbudowanej marki osobistej. Steve to osoba, która stworzyła swoje imperium, innowacje, coś, czym ludzie się inspirują. Zauważcie, jak pozytywnie wypowiadają się osoby, które korzystają z urządzeń marki Apple. Steve Jobs od samego początku wiedział, że chce odnieść wielki sukces. Mimo iż miał dwóch wspólników, on sam poszukiwał inwestora, dzięki któremu możliwe będzie stworzenie czegoś wielkiego. Piszę o tym, ponieważ Steve od samego początku miał wielkie plany i marzenia, wiedział, że chce osiągnąć ogromny sukces i nie wstydził się tego. Chciał inspirować ludzi i żeby ludzie pomagali mu ten sukces tworzyć.
Jeśli oglądałaś film o Stevie lub czytałaś o nim książkę, doskonale znasz jego historię. Historię wielkiego upadku i historię wielkiego sukcesu.
Dlaczego warto budować swoją markę osobistą – co Ci to da?
- rozpoznawalność
- autorytet
- przewagę
Na wizerunek firmy wpływa osoba silnego i dynamicznego szefa – zadaj sobie pytanie, czy jesteś taką osobą? Zastanów się, czy inspirujesz innych ludzi, czy zachęcasz ich do tego, aby stale się rozwijali, byli jeszcze bardziej efektywni. Pamiętaj, że z pustej szklanki nie nalejesz nikomu. Jeśli nie masz siły ani czasu, nikomu nie ufasz i ciągle się denerwujesz, w jaki sposób chcesz motywować swój zespół, aby pracował efektywniej i generował większe zyski? Najpierw zbuduj siebie i dopiero potem, z dobrze zbudowanym JA, można wyjść do innych ludzi, aby ich motywować, inspirować, wspierać i angażować.
Zawsze komunikuj, że dajesz wartość. To jest ważne również w biznesie, mimo że zwróciłam na to uwagę dopiero jakiś czas temu. Mianowicie, doszłam do wniosku, że źle komunikuję wartość – nie komunikuję ludziom, że spełniam ich potrzebę. W moim przypadku przeszkodą był fakt, że rozwój osobisty i zawodowy to nadal jest potrzeba nieuświadomiona. Zachęcam więc wszystkich, niezależnie od profesji i branży – komunikuj, że dajesz wartość. Tego też uczę uczestniczki „Programu Rozwoju Liderek”. Kiedy tylko zdasz sobie z tego sprawę, zaczniesz działać bardziej efektywnie.
Każdy człowiek zasługuje na to, żeby spełniać swoje życzenia i marzenia. Niestety, najczęściej my sami w to po prostu nie wierzymy.
Warto pytać „dlaczego?”
Bardzo często mówi o tym Simon Sinek[1] . Twoje „dlaczego” jest paliwem w palenisku potrzeb. Gdy chcesz schudnąć, zapala Ci się ognisko z potrzebą „chcę schudnąć”. Mija dzień, mija tydzień, mija miesiąc – nie działasz, a wtedy Twój ogień zaczyna gasnąć. Gdy nie będziesz dorzucać działań i motywacji do ognia, ognisko zgaśnie.
I POZIOM DEFINICJI MARKI OSOBISTEJ
Marka osobista to sposób, w jaki jesteś definiowana przez społeczeństwo. Składa się na nią Twój:
- wygląd,
- ubiór,
- zapach,
- sposób bycia,
- zainteresowania,
- wykształcenie,
- umiejętności osobiste.
II POZIOM DEFINICJI MARKI
To sposób, w jaki wyróżniasz się na tle konkurencji, na ten obszar składa się:
- osobowość,
- powierzchowność (wygląd i gadżety),
- idea i przesłanie.
Bądź zmianą, jaką pragniesz ujrzeć w świecie.
MAHATMA GANDI
Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, nie przez to kim jest, ale przez to, czym dzieli się z innymi. JAN PAWEŁ II
Celem nie jest bycie lepszym od kogoś innego, a bycie lepszym od samego siebie.
DALAJLAMA
Edukacja jest najpotężniejszą bronią, której możesz użyć, aby zmienić świat.
NELSON MANDELA
To zawsze wydaje się niemożliwe, póki nie zostaje zrobione.
MARTIN LUTHER KING
[1] Simon Sinek, Zaczynaj od DLACZEGO. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania, Onepress, Gliwice 2013.
Wpis ten pochodzi z fragmentu książki “Kaizen. Małymi krokami do efektywności w życiu i w biznesie”
Zamów ją w wersji Ebook lub drukowanej klikając tutaj. 100% zysków ze sprzedaży przekazujemy na cele statutowe fundacji Motiwator.
Chcesz konkretne wskazówki na rozwój Twojego biznesu? Skorzystaj z pomocy kursu online:
Ten kurs pomoże Ci oszczędzić czas, zminimalizować konsekwencje związane z popełnianymi przez przedsiębiorców błędami, oraz zarabiać godne Ciebie pieniądze. Nauczę Cię taktyk, strategii i metod, których użyłam, aby zbudować w szybkim czasie biznes, który pokochały przedsiębiorcze Polki. Biznes, który pomógł wielu innym firmom zupełnie zmienić ich wyniki.
DOWIESZ SIĘ:
Jak rozwinąć swój biznes tworząc silną i wpływową markę?
Jak zwiększyć swoją wartość na rynku i zarabiać więcej?
Jakie błędy w kreowaniu swojej marki popełniamy najczęściej i jak ich uniknąć?
To szkolenie pomoże Ci oszczędzić czas, wyeliminować najczęściej popełniane błędy w budowaniu marki osobistej oraz zarabiać godne Ciebie pieniądze.
To niezawodna formuła, dzięki której zwiększysz poczucie własnej wartości a przede wszystkim swoje zarobki: Kurs online “Formuła budowania marki osobistej w 6 krokach metodą Kaizen”. 8 filmów + skrypt szkoleniowy w PDF
Tag:-Jak uzyskać dofinansowanie na prowadzenie działalności?, -Jak założyć firmę?, -Jak założyć Start Up?, -jak zarejestrować działalność gospodarczą, -Jaką firmę otworzyć?, -strategia firmy przykład, -szkolenie autoprezentacja, -zakładanie działalności gospodarczej krok po kroku, apple, biznes, biznes metodą kaizen, bmw, harley davidson, inkubator przedsiębiorczości, jak rozwinąć biznes, marka osobista, personal branding, pomysł na biznes, przywództwo, simon sinek, steave jobs, volvo, wypalenie zawodowe