Plecy

EFEKTYWNOŚĆ PO JAPOŃSKU – wywiad dla Kursoteki

“Wszyscy coś sprzedajemy, w życiu zawodowym i prywatnym – mówi Aneta Wątor, trenerka rozwoju osobistego i ekspertka w dziedzinie efektywności w biznesie. – By robić to skutecznie, najpierw musimy zapytać siebie, co naprawdę chcemy osiągnąć i dlaczego. A potem zacząć działać.

Uczy pani efektywności stosując japońską metodą Kaizen. Na czym ona polega i dlaczego tak panią wciągnęła? 

Metoda Kaizen Kaizen pomaga japońskim koncernom w osiąganiu ponadprzeciętnych efektów, ale ma zastosowanie nie tylko w przemyśle, ale w różnych obszarach życia. W skrócie polega ona na udoskonalaniu naszego działania małymi krokami. Metodą Kaizen zainteresowałam się w czasie studiów zarządzania zasobami ludzkimi na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. W mojej rodzinie wiele osób prowadzi własną działalność gospodarczą, dlatego temat biznesu zawsze był mi bliski, sama również chciałam mieć swoją firmę. Interesował mnie też rozwój osobisty. Metoda Kaizen okazała się dla mnie idealnym rozwiązaniem, bo łączy w sobie dwie bliskie mi dziedziny. 

Jak w praktyce wygląda stosowanie metody Kaizen?

Japońskie słowo Kaizen składa się z dwóch słów: kai, czyli zmiana i zen, co można przetłumaczyć jako dobry/poprawa. Kaizen to po prostu zmiana na lepsze. Chodzi o to, żebyśmy dziś starali się być trochę lepszymi niż wczoraj. Pracownik, który przychodzi do pracy, codziennie powinien zadawać sobie pytanie: jaką małą rzecz mogę zrobić dzisiaj, aby ulepszyć funkcjonowanie mojej firmy? Kaizen sprowadza się do pytania, odpowiedzi i działania. Możemy tę metodę stosować w pracy, ale też próbując osiągnąć inne cele, na przykład odchudzanie. Jeśli chcemy być szczuplejsi, zapytajmy siebie: co mogę zrobić dziś w tej sprawie? Czy to, co mam na talerzu, przybliży mnie do celu czy mnie od niego oddali? Przestajemy robić rzeczy, które nas oddalają od celu, a robimy te, które nas do niego przybliżają. 

Opracowala pani trzy kursy online poświęcone metodzie Kaizen. Czego można się z nich nauczyć?

Pierwszy kurs to samodoskonalenie metodą Kaizen. Pokazuję tam, jak można zastosować metodę małych kroków, żeby poprawić swoją samoocenę i samopoczucie. To praca z tym, co nosimy w środku, ponieważ im jesteśmy lepsi wewnątrz, tym lepsze osiągamy rezultaty na zewnątrz. Kolejny kurs to kurs budowania marki osobistej, który uczy młodych przedsiębiorców jak budować własną markę i wizerunek aby być lepiej odbieranym przez potencjalnych klientów. Ostatni kurs to Kaizen w sprzedaży, który pomaga lepiej sprzedawać nasze produkty.

Dziś w biznesie i sprzedaży chcemy osiągnąć jak najwięcej w jak najkrótszym czasie. Czy metoda małych kroków się sprawdzi?

Sama jestem bardzo niecierpliwa, może właśnie dlatego metoda Kaizen tak przypadła mi do gustu: pomaga mi zachować spokój, skupić się i podejmować codzienne, małe działania. Drobne zmiany są lepsze niż wielkie, ponieważ dzięki nim jesteśmy w stanie szybciej eliminować problemy, które pojawią się na drodze. W metodzie Kaizen kluczowe jest działanie, a nie tylko teoria. Nie ma znaczenia, jaką mam wiedzę, tylko co z nią robię. Lepiej zdobyć mniejszą wiedzę, ale wdrożyć ją w życiu. 

Rozmawiamy na początku roku. To czas, kiedy robimy różne postanowienia i próbujemy wprowadzić w swoim życiu nowe nawyki. Ale statystycznie niewielu osobom udaje się dokonać trwałej zmiany. Od czego to zależy?

Od tego, co jest naszą motywacją do działania. Co sprawia, że chcemy zrealizować dany cel? Często idziemy za tym, co jest modne: wszyscy się odchudzają, idą na studia, zakładają Instagrama – to my też. Ale naśladowanie innych tylko nas pogrąża, bo nie mamy wystarczająco silnej motywacji i ciągle czujemy się winni, że nie udało nam się zrealizować założonych celów. Przez to spada nam samoocena, czujemy się mniej pewni siebie i jeszcze trudniej nam coś zmienić. Radzę spokojnie zrobić listę celów i odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego chcemy je osiągnąć. Kim się stanę, kiedy to zrobię? Kiedy już się zdecydujemy, kolejnym krokiem jest zapytanie siebie, jakie małe działania mogę podejmować każdego dnia, żeby zrealizować cel, a następnie rozliczać się z tych działań. Warto przy tym korzystać z pomocy: książek, kursów, porad ekspertów. Trzeba się wspierać w realizacji naszych celów. Kiedy otoczymy się tym, co związane z danym celem, jesteśmy w stanie go zrealizować.

A co jeśli chcemy coś w życiu zmienić, ale nie wiemy co? Często mamy poczucie, że nasze życie nam nie odpowiada, ale nie mamy pomysłu, co z tym zrobić.

Sama byłam w takiej sytuacji. Najgorsze wyjście to nic nie robić. Jeśli nie wiesz, co zmienić, zacznij działać, żeby się tego dowiedzieć. Szukaj metodą eliminacji, prób i błędów. Często kobiety pytają mnie, jak mogą znaleźć ciekawą pracę, są ciekawe, jak ja to zrobiłam. A ja po prostu zastanawiałam się, co mnie interesuje, co mi sprawia przyjemność, a co nie. Stopniowo oddalałam się od tego, co nie dla mnie, a przybliżałam do tego, co mi odpowiadało. Jeśli szukamy pracy marzeń, możemy wypisać sobie dziesięć zawodów, które nam się podobają albo dziesięć osób, które zawodowo nas inspirują i zacząć szukać pracy w podobnym obszarze. Nawet, jeśli pierwsze próby się nie powiodą, to i tak będziemy o krok dalej na drodze do tego, co naprawdę chcemy robić. Jak mówi przysłowie, żeby znaleźć księcia, trzeba pocałować sporo żab. 

Czy jesteśmy w stanie stworzyć atrakcyjną markę osobistą, jeśli brak nam wewnętrznej pewności siebie?

Nie da się sprawić, by ktoś nam zaufał, jeśli same sobie nie ufamy. Jeśli uważasz się za niekompetentną osobę, ludzie to wyczują. Podobnie jak nie ma co oczekiwać, że ktoś nas pokocha, jeśli nie mamy miłości w sobie. I znów wracamy do zasady: to co wewnątrz, to na zewnątrz. Radzę więc zacząć od siebie, poświęcić sobie trochę uwagi, zastanowić się, kiedy straciłam tę pewność siebie, którą miałam jako małe dziecko. Uczę tego na kursie samodoskonalenia metodą Kaizen. Przygotowałam ćwiczenia, które dzień po dniu pomagają wzmocnić pewność siebie i poczucie własnej wartości, które są niezbędne, by móc coś ludziom sprzedawać, być dla nich ekspertem czy im pomagać. Dopiero w dalszej kolejności możemy przystąpić do budowania naszego autorytetu i marki osobistej, o czym opowiadam na kursie “Marka osobista w 6 krokach metodą Kaizen”. Ostatnim etapem jest sprzedaż, a pamiętajmy, że każdy z nas coś sprzedaje. Sprzedajemy nie tylko produkty firmy. Jeśli szukamy partnera życiowego, to sprzedajemy komuś nasz wizerunek dobrej partnerki.

Przyznam, że sprzedaż nie jest moją mocną stroną. Mam problem z namawianiem innych, by coś ode mnie kupili. Jak robić to skutecznie?

Na kursie “Kaizen w sprzedaży” przyglądamy się błędom, które popełniamy w sprzedaży i sposobom, jak je wyeliminować. Warto zacząć od przyjęcia nastawienia: sprzedając nie wciskam komuś produktu, tylko chcę mu pomóc oferując coś, czego ta osoba potrzebuje. Skuteczna sprzedaż to po prostu wymiana wartości.

Nasz świat stale się zmienia, a pandemia dodatkowo wywróciła go do góry nogami. Jaki sens ma wprowadzanie życiowych zmian, skoro to, czego się nauczyliśmy, za chwilę jest już nieaktualne?

Zmiana jest nieuniknionym czynnikiem na drodze rozwoju, a ostatni rok wyraźnie pokazał, że w życiu nie ma nic na zawsze. Przetrwają ci, którzy są elastyczni i zamiast panikować zastanawiają się, jak mogą dostosować się do nowych reguł gry. Sama musiałam zrezygnować ze szkoleń stacjonarnych, ale prowadzę warsztaty online. Starajmy się zachować optymizm i wierzmy, że wszystko w naszym życiu dzieje się po to, abyśmy mogli się rozwijać. Pandemia wymusiła ogrom zmian, które były nam wszystkim potrzebne. Zatrzymaliśmy się, spędzamy więcej czasu z najbliższymi, zaczęliśmy bardziej dbać o zdrowie, stosujemy techniki relaksacyjne, medytujemy. Może dzięki temu staniemy się spokojniejszym, szczęśliwszym społeczeństwem? Jeśli uwierzymy, że spotyka nas to, co dla nas najlepsze, to rzeczywiście tak będzie.

Aneta Wątor – trenerka rozwoju osobistego oraz skuteczności w biznesie, specjalistka w zakresie japońskiej metody Kaizen, polegającej na wprowadzaniu życiowych i zawodowych zmian za pomocą małych kroków. Mówczyni motywacyjna, znana z pełnych energii wystąpień publicznych. Przedsiębiorcza Polka, na co dzień związana z branżą deweloperską. Autorka kursów online oraz książek “Małymi krokami do efektywności w życiu i biznesie”, “Work- life balance. Jak znaleźć równowagę w duchu Kaizen”, “Dziennik realizacji celów Kaizen”. 

Link do źródła wywiadu: tutaj

SKLEP KAIZEN